Project Description

Powszechnie funkcjonujące powiedzenie głosi, że sport to zdrowie i jest to absolutnie zgodne z prawdą. Gra w golfa to solidna dawka ruchu na świeżym powietrzu. Jak to w życiu, istnieje jednak druga strona medalu, czyli ryzyko kontuzji. W temacie urazów związanych z uprawianiem jakiejkolwiek dyscypliny sportowej szalenie ważna jest prewencja. Zawodowi sportowcy każdy intensywniejszy trening rozpoczynają rozgrzewką, a kończą rozciąganiem. Nie inaczej jest w golfie – zanim wybierzemy się na kilkugodzinna trasę po kilku kilometrowym polu golfowym, powinniśmy zadbać o odpowiednie przygotowanie motoryczne.

Przygotowanie motoryczne w golfie wpływa pozytywnie nie tylko na redukcję prawdopodobieństwa kontuzji, ale także osiągane wyniki gry, rozwój umiejętności gracza oraz jego wytrzymałość. Na początek warto odpowiedzieć sobie na pytanie, czym jest wspomniana motoryka. Pojęcie motoryki nierozerwalnie łączy się z rozwojem fizycznym oraz ogólną sprawnością fizyczną. Motoryka obejmuje wszelkie ruchy angażujące całe ciało lub większą jego część. Termin ten odnosi się więc do szeroko pojętych umiejętności wykonywania czynności związanych z ruchem.

kontuzja w golfie

Do czego służy trening motoryczny w golfie?

Trening motoryczny służy przede wszystkim minimalizowaniu ryzyka odniesienia kontuzji. Tym samym pozwala wydłużyć czas gry zawodników bez obaw o niepożądane dolegliwości. Warto przy tym temacie wspomnieć, że golf jest sportem, w którym graczy charakteryzuje asymetryczna postawa ciała. Golfiści wykonują swing, angażując w innym stopniu prawą, w innym lewą stronę ciała. Jedna jest zaangażowana mocniej, bardziej obciążona i forsowana. Jak natomiast powszechnie wiadomo, długotrwałe przybieranie pozycji wywierającej nacisk na dany obszar ciała i nierównomiernie angażowanie mięśni oraz stawów może prowadzić do przeciążeń, a nawet urazów. Aby temu zapobiec, gracze muszą być przede wszystkim świadomi tego, w jaki sposób postawa wymuszona przez uprawianie tej dyscypliny sportowej wpływa na ich ciało, a co za tą wiedzą idzie – wprowadzić środki zapobiegawcze. Jedną z takich metod prewencyjnych jest motoryczny trening golfisty. Wykonywanie uderzeń w golfie obciąża przede wszystkim odcinek lędźwiowy kręgosłupa, a także nadgarstek, kolana oraz biodra i to właśnie te obszary są narażone na kontuzje.

Jaki jest cel treningu motorycznego w golfie?

Celem treningu motorycznego w golfie jest poprawa zdolności ciała potrzebnych do gry w golfa, a co za tym idzie, większej odporności na zmęczenie oraz kontuzje, a także lepszej kontroli nad własnym ciałem. Golfista, który zdobył motoryczne przygotowanie do gry, jest bardziej wytrzymały, może grać dłużej bez spadku formy, a także lepiej kontrolować własne uderzenia i modyfikować swing. Gracz po treningu motorycznym jest przygotowany, aby grać lepiej, dłużej i świadomiej. Jak nietrudno się domyślić, wpływa to zarówno na zdrowie, samopoczucie, komfort, jak i wyniki gry. Dawniej nie przykładano aż tak dużej wagi do tej kwestii, jednak obserwacje wpływu treningu motorycznego na osiągnięcia graczy pokazały bezwzględną zależność pomiędzy tymi zmiennymi. W obecnych czasach przygotowanie fizyczne stanowi integralną część rozwoju zawodnika.

kontuzje i urazy golfowe

TPI – czym jest i jak wpłynęło na zmianę gry w golfa?

Skrót TPI odnosi się do Titleist Performance Institute, którego misją jest bycie wiodącym na świecie centrum rozwoju zawodników. Instytut opracowuje metody poprawy wyników gry golfistów. TPI wykorzystuje do tego celu innowacyjne technologie, takie jak zaawansowane metody dopasowania sprzętu golfowego, szczegółową analizę swingów, a także kondycjonowanie zawodników. Skrótem TPI określa się również testy zawodników oceniające sprawność fizyczną do gry w golfa. Najlepsi trenerzy personalni golfistów mają certyfikaty TPI.

TPI zapoczątkowało zmiany w postrzeganiu najistotniejszych czynników wpływających na rozwój graczy w golfa oraz osiągane przez nich wyniki. Końcem XX wieku uważano, że tymi najważniejszymi parametrami są technika, psychika oraz wyposażenie. Nie da się ukryć, że są to bardzo ważne sprawy, jednak szereg badań, obserwacji, statystyk i wyciągniętych z nich wniosków pokazał, że na tych aspektach nie koniec. Oczywiste jest, że technika gry jest szalenie istotna, radzenie sobie ze stresem podczas gry również, tak samo jak odpowiednio dobrany sprzęt i akcesoria golfowe. Technika, psychika i wyposażenie nigdy nie zostały przez graczy i trenerów zignorowane, jednak przełomem w całościowym postrzeganiu rozwoju w tej dyscyplinie sportowej była postać światowej klasy golfisty Tigera Woodsa, jego gry oraz tego, co wpłynęło na niego i innych światowej klasy golfistów, dając im tak imponujące wyniki. Wnioski były jednoznaczne – technika, psychika i wyposażenie golfisty to nie wszystko, jeśli chodzi o zmaksymalizowanie osiąganych rezultatów.

Co wyróżnia najlepszych golfistów stosujących przygotowanie motoryczne w golfie?

Tiger Woods w dużej mierze zmienił oblicze golfa. Wspomniane aspekty, psychika i wyposażenie, pozostały niezmienne, natomiast zmieniło się spojrzenie na technikę, którą podzielono na trzy kategorie: podstawowa technika, umiejętności uderzenia piłki oraz strategia. Podstawowa technika to ustawienie nóg, uchwyt kija golfowego, podstawy swingu oraz ustawienie piłki golfowej. Umiejętności uderzenia piłki zawierają w sobie takie kwestie jak: gra krótka, przewidywanie trajektorii lotu piłki, nietypowe uderzenia itp. I na koniec układanie strategii, jak rozegrać dane pole. Podział techniki na podkategorie to jedno. Najważniejszą zmianą było natomiast dodanie przygotowania motorycznego. Jego wpływ na rozwój golfistów oraz na to, by zminimalizować kontuzje w golfie, okazał się kluczowy.

Najlepszych golfistów stosujących trening motoryczny wyróżnia większa mobilność, większa moc, większa siła oraz lepsza efektywność sekwencji kinematycznej podczas swingu. Na tym jednak nie koniec – topowych graczy od tych średnich odróżniają jeszcze bardziej szczegółowe aspekty i są to: większa siła bioder, tułowia i ramion, większa mobilność tych samych obszarów – bioder, tułowia i ramion, oraz większa stabilność i balans ciała. Nasuwają się oczywiste wnioski – poprawa parametrów motorycznych poprawia również grę w golfa. Gracze przygotowujący się fizycznie, mają lepszą sprawność ogólną, co znacząco wpływa na formę golfową.

Czy siła mięśni ma wpływ na wyniki gracza golfowego?

W golfie gra się uderzeniami kijem golfowym w piłeczkę. Osiągane odległości, bezbłędne celowanie oraz precyzja uderzeń mają zasadniczy wpływ na wynik końcowy. W początkowej fazie gry, gdy jesteśmy daleko od dołka i gramy długimi kijami, szalenie istotną rolę stanowią osiągane odległości. I idąc tym tropem, dochodzimy do wpływu siły mięśni na wynik gracza. Im większą siłę włożymy w uderzenie, tym większą odległość uzyskamy. Ograniczenia w sile wpływają na wykonanie swingu przez zawodnika. Trening siłowy obejmujący tułów oraz nogi prowadzi do znacznej poprawy odległości uderzenia.

Czy trening motoryczny pozwala na uniknięcie urazów i kontuzji?

Odpowiednia rozgrzewka oraz kształtowanie siły mięśniowej mają ogromny wpływ w kwestii unikania urazów i kontuzji przez golfistów. Co jednak pokazują badania i statystyki, we wcześniejszych latach naprawdę niewiele osób to robiło. Golf na pierwszy rzut oka wydaje się bowiem sportem mało dynamicznym, stąd amatorzy tej dyscypliny sportowej, zwłaszcza początkujący, często pomijają te niezwykle ważne aspekty. Na szczęście podejście trochę się zmienia, świadomość sportowców i tego, jak powinni się przygotowywać do aktywności fizycznej, jest coraz większa, mimo to jednak rozgrzewka jest traktowana po macoszeniu, co widać, obserwując graczy na polu golfowym. A przecież nikt nie chciałby zakończyć rozgrywki z urazem lub ciągnącą się potem tygodniami kontuzją. Rozgrzane mięśnie oraz stawy lepiej reagują na ruch, potrafią więcej, wolniej się męczą i są wytrzymalsze.

Korzyści płynące z treningu motorycznego nie kończą się jednak na prewencji urazów, a również w bardzo dużym stopniu przekładają na możliwości gracza i osiągane przez niego wyniki gry. Brzmi kusząco? I powinno! Jak więc wygląda taki trening motoryczny? Przede wszystkim trzeba zastanowić się, jakie partie ciała są najbardziej obciążone przy grze w golfa. W tej dyscyplinie sportowej znaczenie ma oczywiście siła chwytu, a także moc mięśni nóg, bioder oraz tułowia.

Jak wyglądają treningi przygotowania motorycznego do gry w golfa?

Trening motoryczny golfisty powinien zawierać ćwiczenia poprawiające mobilność zwłaszcza takich obszarów ciała jak obręcz barkowa, odcinek piersiowy, biodra, a także wpływające na balans, czucie głębokie oraz moc, takie jak ćwiczenia eksplozywne, plyometria. Trening ten powinien zawierać również ćwiczenia siłowe. Wszystko to ma na celu poprawę zdolności motorycznych, takich jak szybkość, koordynacja nerwowo-mięśniowa, moc, siła itp.

Jak więc wyglądają takie treningi w wersji profesjonalnej, czyli pod okiem trenera? Na początku powinien zostać przeprowadzony dokładny wywiad z graczem, a także powinny zostać wykonane badania ortopedyczne i fizjoterapeutyczne. To pozwala ocenić możliwości motoryczne zawodnika – jego ogólną sprawność ruchową oraz poszczególne parametry, takie jak gibkość, szybkość i inne możliwości motoryczne. Istotną kwestią na takim wywiadzie są również wcześniej przebyte kontuzje i urazy, choroby, operacje i wszystkie inne przeszkody mające wpływ na sprawność golfisty. Po wywiadzie i badaniach kolejnym etapem są testy oceniające motorykę i sprawność, które pozwalają wyłapać potencjalne słabe punkty. To pozwala zaproponować zawodnikowi najefektywniejszy program pracy nad poprawą konkretnych zdolności motorycznych. Następnie ustalany jest harmonogram treningów i nie pozostaje nic innego, jak wziąć się do pracy. Długość i częstotliwość treningów są kwestią bardzo indywidualną i zależą od wielu czynników – czasu, jaki gracz może poświęcić, trybu życia, kondycji itp.

Równie dobrze możemy zorganizować dla siebie trening na własną rękę. Dobrze jest wówczas zaczerpnąć trochę wiedzy teoretycznej na temat najlepszych ćwiczeń dla golfistów.

Jak dbać o zdrowie i osiągać lepsze wyniki w golfie, stosując przygotowanie motoryczne?

Badania dowodzą, że już 60 minut tygodniowo poświęcone na trening siłowy pozwala poprawić przygotowanie fizyczne, stan zdrowia oraz jakość gry, a także – co równie istotne – zredukować spadek formy po sezonie. Czasami już kilka prostych ćwiczeń wykonywanych systematycznie eliminuje kontuzje u golfistów.

Przygotowanie motoryczne powinno iść w parze z odpowiednim sprzętem golfowym. Golfista powinien mieć kije golfowe dobrane odpowiednio do swojej budowy ciała oraz predyspozycji, ma to ogromny wpływ na prawidłowe wykonywanie swingu, a co za tym idzie – celność, precyzję i siłę uderzeń. Na komfort gry mają wpływ również wszelkie udogodnienia, takie jak torba i wózek golfowy. Nie bez znaczenia jest również odpowiednio dobrana odzież i obuwie golfowe. Golfowy dress code bierze pod uwagę przede wszystkim wygodę i elegancję, są to niekrępujące ruchów kultowe koszulki polo, wygodne obuwie golfowe męskie oraz obuwie golfowe damskie, spodnie z paskiem, w przypadku pań również mogą być to stosownej długości spódniczki i tym podobne sportowe elementy garderoby. Do tego niezwykle istotna jest rękawiczka, która zapobiega otarciom, a także sprawia, że kij nie ślizga się w dłoni, a chwyt jest pewniejszy. Na komfort podczas gry wpływ ma także czapka z daszkiem, która chroni przed rażącymi promieniami słońca, a tym samym wspomaga precyzyjniejsze uderzenia w stronę celu, czyli dołka golfowego.

Wszystkie te elementy mają wpływ na wynik. O ile o odpowiednio dobranym sprzęcie oraz stosownym ubraniu golfowym gracze zazwyczaj pamiętają, o tyle przygotowanie motoryczna bywa zbyt często pomijane. Trening przed grą w golfa ma jednak równie ważne znaczenie, by do minimum zredukować urazy w golfie.