Historia marki Mizuno Golf – golfowe początki słynnej firmy sportowej!
W środowisku golfowym nie ma osoby, która nie słyszałaby o marce Mizuno lub nie korzystałaby z ich produktów – butów czy kijów. W końcu to brand z ponad 100-letnim doświadczeniem na rynku, który rekomendowany jest zarówno zawodowcom, jak i początkującym sportowcom m.in. ze względu na wysoką jakość, za stosunkowo niewielkie pieniądze. Czym jednak wyróżnia się ta marka na tle innych? Jaka jest dokładnie jej historia? I co wspólnego ma z szybowcami?
Krótki spis tręści – czyli co znajdziecie w artykule:
Historia marki Mizuno Golf – kto i kiedy zapoczątkował jej powstanie?
Żeby w pełni poznać genezę marki i dowiedzieć się, kiedy powstało Mizuno Golf, musimy cofnąć się do Kyoto, gdzie wówczas 18-letni pracownik sklepu z kimonami Rihachi Mizuno, obejrzał swój pierwszy w życiu mecz baseballowy i od razu zakochał się w tym sporcie. Dlatego też w 1906 roku w Japonii w Osace, wraz ze swoim młodszym bratem Rizo, założył sklep Mizuno Brothers Ltd. (obecnie Mizuno Corporation), w którym sprzedawali wspólnie sprzęt do gry w baseball, sprowadzany z zagranicy.
Wraz z rozwojem firmy w 1910 roku przenieśli siedzibę do Umeda Shinmichi w Osace, a także zmienili nazwę swojego sklepu na Mizuno Shop. Chcąc poprawić jakość sprzedawanych produktów, w 1913 roku bracia zaczęli produkować własny sprzęt do baseballu – projektowany przez Rihachiego. Z czasem rodzinna firma zaczęła interesować się innymi dyscyplinami sportowymi. W 1928 roku marka Mizuno zaczęło produkować swoje pierwsze buty do lekkoatletyki z długimi szpilkami, które używane były jako kolce, by w końcu w 1933 roku stworzyć swój pierwszy sprzęt do golfa – kije Star line.
Pierwszy sprzęt do baseball’u, produkowany i sprzedawany przez braci Mizuno
Pierwsze kije do golfa marki Mizuno
Model Star line był pierwszym kutym ironem, a jego jakość i technika wykonania to dziedzictwo marki Mizuno, które stosowane są w produkcji po dziś dzień. Star Line to symboliczny początek historii marki Mizuno Golf, która obecnie tworzy nie tylko kije, ale również piłki do golfa czy buty. Jak wszystko potoczyło się dalej?
Ciekawostka. W 1936 roku, na 30-lecie powstania Mizuno zaczęło produkować szybowce, pierwszy lot testowy odbył się nad górą Fuji, a w 1940 roku ich model „Type 301 Soarer” ustanowił nowy japoński rekord wysokości i czasu trwania lotu.
W 1965 roku w Yoro marka otworzyła jedną z największych na świecie fabryk, w których do dziś produkuje sprzęt golfowy, a w 1968 roku Mizuno zaczęło sprzedawać nową, wysokiej jakości linię kijów o nazwie „Grand Monarch” – w 1977 roku stała się ona przepustką dla marki i została włączona do American Golf Hall of Fame, co stanowi jedno z większych osiągnięć w golfie. Największy rozkwit i ugruntowanie pozycji japońskiej firmy golfowej jako producenta najwyższej jakości sprzętu, przypada na lata 70., kiedy to miały miejsce dwa ważne wydarzenia.
- Mizuno zaczęło eksportować kije golfowe do Europy.
- W 1974 roku marka wypuściła kultowy iron o nazwie All Star, który miał unikalną jak na tamte czasy konstrukcję główki, ale także wolframowy ciężarek
Warto pamiętać, że w tamtym okresie irony był wytwarzane w jednej formie, a po wyjęciu wymagały ręcznego szlifowania, co doprowadzało do tego, że kij był nierówny i często profesjonalni gracze musieli zamówić kilka zestawów, żeby wybrać kije, które będą dla nich odpowiednie. Marka Mizuno natomiast wykorzystywała inną metodę, w której używano dwóch form, co dawało bardziej precyzyjne efekty i wymagało niewielkiego ręcznego szlifowania – przekładało się to na lepsze i bardziej kontrolowane wyniki golfistów.
W kolejnych latach Mizuno sukcesywnie rozwijało się, otwierając kolejne fabryki, dołączając do portfolio akcesoria i ekwipunek do kolejnych dziedzin sportowych, debiutując na japońskiej giełdzie papierów wartościowych, organizując lub współorganizując turnieje sportowe, a także wchodząc na kolejne rynki, co ugruntowało pozycję marki na świecie. Do istotniejszych dla golfowej historii marki Mizuno należą:
- Kije Vanguard – wypuszczone w 1982 roku, których główki wykonane były z włókna węglowego (carbonu) – to pierwsza marka na świecie, które zdecydowała się na taki ruch. Później wiele marek zaczęło wykorzystywać ten materiał przy tworzeniu swoich kijów do golfa, np. TaylorMade w 2021 roku przy okazji carbonowych woodów Stealth;
- Rozpoczęcie produkcji sprzętu golfowego w Europie – 1986 rok;
- Mizuno Pro Ti-110 i Mizuno Pro Ti-120 – na początku lat 90. jako pierwsi na świecie stworzyli oni serie kijów do golfa, których główka była wykonana z tytanu.
- Irony Notus – wypuszczone w 1992 roku stały się wielkim sukcesem japońskiej firmy golfowej, dzięki nowemu planowi produktów, a także przemyślanej strategii marketingowej. Marka Mizuno nie chciało płacić profesjonalnym zawodnikom za korzystanie z ich sprzętu jak inne firmy. Ich celem było doskonalenie swoich technologii, by to gracze sami wybierali Mizuno, co udało im się, ponieważ ich irony były najchętniej wybierane podczas US PGA i turniejów w Europie.
Jednak sukcesy i historia Mizuno to nie tylko kije golfowe, ale również wysokiej klasy buty do golfa, które niejednokrotnie sprawdzały się podczas eventów sportowych. Co osiągnęli oni na tym polu?
Buty Mizuno – pierwszy wybór nie tylko wśród golfistów
Dla rozwoju marki Mizuno jako producenta wysokiej klasy butów sportowych, a nie jedynie sprzętu golfowego, ważny był rok 1972, w którym to wypuściła ona na rynek serię „M-Line”. Miała ona za zadanie stać się obuwiem uniwersalnym, które pokochają zarówno sportowcy, jak i laicy, chcący używać ich na co dzień – cel został osiągnięty, ponieważ stały się one hitem sprzedażowym na całym świecie. Historia Mizuno owocowała w bardzo wiele wydarzeń, które pozwalały jej wejść na nowe rynki oraz do kolejnych dziedzin sportowych, jak np. piłka nożna, siatkówka czy bieganie. Wśród nich trzeba wymienić następujące, które owocowały w wyznaczanie nowych standardów w branży sprzętu sportowego.
- 1980 rok i premiera korków opartych o rozwiązania z „M-Line” – marka Mizuno stworzyła obuwie, które pomagało piłkarzom w wykonywaniu płynniejszych i dokładniejszych ruchów na boisku, a to przy dużo mniejszym zmęczeniu, dzięki zastosowaniu lekkich materiałów do produkcji.
- Buty „RunBird” – jeden z najistotniejszy, jeśli nie najistotniejszy dzień w historii Mizuno. W 1983 roku wypuścili oni kolejne buty dla biegaczy, jednak tym razem zawierały one oznaczenie, które symbolizowało „orbitujące planety”, a swym kształtem przypominało „biegnącego ptaka”. Premiera tego obuwia to zatem początek dobrze znanego każdemu logo marki Mizuno, które używane jest przez nią do dziś.
- Korki piłkarskie „Morelia” – seria butów, które produkowane są już w nowszych wersjach do dziś. W 1985 roku reklamowane były one jako niezwykle lekkie buty (ważyły jedyne 245 gramów), które będą idealnym wyborem bez względu na umiejętności, pozycję na boisku czy doświadczenie.
- Rekord świata na Mistrzostwach Świata w Lekkoatletyce w Tokio w 1991 roku – historyczny moment, w którym marka była na ustach całego świata. Amerykanin Carl Lewis, biegnąc w butach Mizuno, pobił wówczas rekord świata na 100 metrów osiągając wynik 9.86 sekundy. W końcu marzenia o wielkości Mizuno zostały spełnione.
- 9-kolocwe korki do baseballu – obecnie standard przy tworzeniu butów do tego sportu przez wszystkie marki, ale w 1996 roku były one innowacją, którą wprowadziło na rynek Mizuno.
- „Wave Rider” – doskonale znany wszystkim biegaczom flagowiec, który nazwę zawdzięcza zastosowaniu falistej podeszwy „Mizuno Wave” zapewniającej zarówno stabilność, jak i amortyzację podczas wysiłku. Marka tworzy kolejne buty z tej serii do dzisiaj.
Jako uzupełnienie historii marki Mizuno, trzeba wspomnieć jeszcze o symbolice „RunBird” oraz słynnym powiedzeniu charakterystycznym dla Mizuno Golf, które obecne jest nie tylko na ustach wszystkich golfistów, ale również funkcjonuje jako hashtag w social mediach.
„RunBird” i „Nothing feels like a Mizuno”
Słynne logo „RunBird”, które debiutowało na butach w 1982 roku, stworzone zostało przez Noboru Kono – sam proces powstawania trwał 2 lata. Ma ono kilka symbolik.
- „Run” – bieganie, czyli oznaka sportu i zdrowia.
- „Bird” – ptak, który w Japonii jest oznaką wolnych duchów zmarłych. Są oni bardzo ważni dla tamtejszej kultury i należycie czczeni. W tym wypadku oznacza to po prostu korzenie, przywiązanie do tradycji i wartości.
- Razem symbolizuje to „bezkresną przestrzeń i dynamikę sportu” – szybkość, ruch i siła, które są istotne w misji marki Mizuno i w tworzeniu wszystkich produktów.
Z kolei motto marki „Nothing feels like a Mizuno” jest mocno powiązane z jakością i wykonaniem kijów golfowych – marka wyznaczała standardy w tej dziedzinie, zwłaszcza przy ironach. Zatem jest to nie tylko sprytne hasło marketingowe, które powtarzają obecnie golfiści na całym świecie, ale również ponadczasowa deklaracja marki, która obiecuje produkty, jak nikt inny.
Chcesz skorzystać z najlepszego fittingu kijów golfowych w Polsce?
Zapraszamy do nas!
Nasze Fitting Center zlokalizowane jest w Siemianowicach
Śląskich, na terenie Śląskiego Klubu Golfowego. Z całą pewnością jest to najlepiej wyposażone w Polsce miejsce, gdzie pod okiem profesjonalnego fittera możesz sobrać kije golfowe.
Posiadamy wszystkie czołowe marki główek: TaylorMade, Titleist, Callaway, Mizuno, Ping, Wilson Staff.
Do tego wybór shaftów i możliwości fittingowe ironów, drivera, woodów/hybryd oraz wedge.
www.fittingcenter.pl