Club Fitting

Shafty do kijów golfowych. Czy droższe modele premium dają przewagę nad fabrycznymi wersjami?

Autor: Michał Bajerski

shafty do kijów golfowych porównanie

W ostatnim czasie coraz bardziej nabiera tempa dyskusja na temat ewentualnej przewagi, jaką daje używanie shaftów klasy premium w kijach golfowych. Wielu uważa, że te klasowe produkty (nazywane w angielskojęzycznych mediach shaftami ‘aftermarket’) przewyższają standardowe shafty (czy też jak ja zwykle je nazywam – ‘stockowe’ lub fabryczne) pod wieloma względami. Równocześnie wielu golfistów, także wśród moich klientów na fittingach, uważa że przewaga, którą dają shafty premium nie jest warta pieniędzy jakie (przeważnie) one kosztują.

Chciałbym w tym artykule od podstaw przedstawić na czym polegają główne różnice, także cenowe, skąd biorą się już od etapu wyboru materiałów przez proces produkcji. Nie byłbym sobą, gdybym też nie podkreślił, jak ważny w całym procesie jest profesjonalny fitting kijów golfowych. Zaczynamy!



Shafty stockowe czy premium – co to tak naprawdę znaczy dla kijów do golfa?

Wielu golfistów jest zdania, że shaft ma marginalne znaczenie przy konstrukcji kija golfowego. Uważają oni, że najważniejsza jest główka (szczególnie konkretnej marki), która swoją techniczną wyższością jest w stanie zniwelować niedoskonałości naszego swingu. Coraz więcej golfistów dostrzega walory dobrze dobranych shaftów, które podczas fittingu kijów potrafią stworzyć istotną różnicę w osiągach. Powiem przewrotnie – obie grupy są równie blisko jak i równie daleko od prawdy.

W konstrukcji i doborze kija golfowego istnieje tak wiele zmiennych, że rozpatrywanie tylko dwóch aspektów (shaft czy główka) powoduje, że nie dostrzegamy całej gamy innych aspektów równania jakim jest na koniec dnia nasz wynik na polu. Są to choćby wyważenie, długość, lofty i masa innych czynników, z których wystarczy zmienić jeden aby cała układanka się posypała. Czy shafty segmentu premium naprawdę są w stanie poprawić wynik, czy są tylko drogą zabawką? Na to pytanie nie uda się odpowiedzieć bez omówienia kilku kluczowych kwestii technicznych.

Dlaczego w kijach golfowych ‘z półki’ nie ma shaftów premium?

Ogromna większość golfistów na planecie to ludzie świetnie wykształceni i zdający sobie sprawę ze złożonych realiów i pobudek, jakimi mogą się kierować czołowi producenci kijów golfowych. Prawie wszyscy potrafimy też sobie ‘dodać 2+2’ i zorientować się, że kupując, na przykład, najnowszego drivera marki TaylorMade za 2500zł (w przybliżeniu 600 dolarów) nie możemy mieć w nim shaftu, który producent (jak choćby marka nr 1 na Tourze – Graphite Design) wycenia na dolarów 500… Cuda, niestety, na rynku golfowym jak i każdym innym się prawie nie zdarzają a czołowi gracze nie są instytucjami charytatywnymi. Na świecie istnieją producenci, których shafty można dostać wyłącznie w certyfikowanych centrach fittingu kijów – jak również producenci, którzy oferują tańsze modele czołowym markom wytwarzającym główki.

Zatem jeśli w Twoim driverze zdaje się być zamontowany shaft marki premium (mimo, że nie zapłaciłeś żadnej dopłaty) to możliwe są trzy scenariusze:

shafty premium w kijach golfowych
  1. Trafiłeś na naprawdę niezwykłą ofertę od niezorientowanego w temacie sprzedawcy (mało- ale zawsze jest to możliwe)
  2. Producent shaftu, który zamontowano fabrycznie w Twoich kijach wygrał przetarg na dostarczenie ogromnej ilości shaftów do producenta X – co jak można się domyślić oznaczało zmieszczenie się w ciasnych widełkach cenowych (bowiem producent, którego driver kosztuje na półce te 600 dolarów bynajmniej za shaft nie chce płacić 500, 300 ani pewnie nawet 100 dolarów jego wytwórcy – bo interesuje go maksymalizacja swojego zysku).
  3. Producent shaftu zgodził się na limitowaną edycję jednego ze swoich premium produktów za jakiś rodzaj wyłączności (najczęściej na całą linię produktów producenta kijów X), którą w zamian za to oferuje bo nieco niższej cenie niż normalnie.

Co to oznacza dla Ciebie?

O ile nie jesteś wielkim szczęściarzem to opcje 2 i 3 mają 99% prawdopodobieństwo 😊. Co za tym idzie, shaft w wersji ‘stockowej’ jest prawie na pewno produkowany masowo w ilościach przekraczających dziesiątki, jeśli nie setki tysięcy sztuk. Czy samo to jest złe? Niekoniecznie. Dzisiaj to trochę jak z produktami przygotowywanymi przez największe światowe koncerny dla sieci supermarketów, zwykle ‚po kosztach’. Kiedyś były to produkty z dużo niższej półki – dzisiaj nieraz są równorzędne z wyrobami doskonale znanych brandów.

Ile kosztuje produkcja shaftu golfowego i co na to wpływa?

produkcja shaftów do kijów golfowych

Shafty golfowe można podzielić na na dwie główne grupy – stalowe i grafitowe. O ile proces produkcji shaftu stalowego jest dość (jeśli można tak powiedzieć) prosty i sprowadza się do wagi i profilu ‘stalowej rurki’ – toteż i różnice w cenie shaftów stalowych nie budzą aż takich emocji. Zupełnie inaczej ma się sprawa z shaftami grafitowymi i to nad nimi chciałbym się szczególnie pochylić. Tu bowiem możemy kupić najtańszy shaft ‘no-name’ za 50zł, a ceny niektórych modeli jak choćby mityczny, koreański shaft Autoflex potrafią dochodzić do 5000zł. Tutaj również nie ma cudów – produkcja najtańszych modeli musi się odbyć kosztem jakości materiałów, mniejszej kontroli jakości i zastosowania masowych technik.

Co jednak z całym ‘środkiem skali’ – wszak między shaftami za 50zł a 5000zł występuje znacząca większość rynkowych modeli?

Na koszty produkcji z pewnością mają wpływ materiały – większość czołowych producentów albo samemu opracowuje odpowiednie rodzaje włókien węglowych (np. szwajcarska marka TPT Shafts, która opracowałą własny proces produkcji Thin-Ply) albo pozyskuje je od kilku dostawców na świecie, którzy oferują pół-produkty poparte badaniami materiałowymi na poziomie niemal kosmicznym (np. japońska firma TORAY Industries). Zatem zastosowanie bardziej wyszukanych materiałów lub opanowanie unikalnego procesu ich wytwarzania podnosi cenę shaftów.

Produkcja masowa i maszynowa czy ręczna?

Ważnym elementem wpływającym na cenę komponentów do kijów golfowych jest sam proces produkcji. Pewnie małym zaskoczeniem będzie fakt, że setek tysięcy shaftów z niższych (stockowych) półek cenowych nie produkuje armia pracowników gdzieś w Azji. Są one wytwarzane maszynowo, w procesie masowym. Zupełnie inaczej ma się sprawa z shaftami premium, które co do zasady prawie wszystkie są produkowane ręcznie. Dosłownie zwijane przez pracowników linii produkcyjnej z warstw carbonu wg ściśne określonego wzoru, a następnie zgrzewane. Oczywiście ten drugi sposób produkcji daje dużo więcej możliwości wpływania na strukturę gotowego produktu i kształtowania pożądanych przez projektantów cech: giętkości/stabilności w wybranych sekcjach, skrętności, powtarzalności odzyskiwania swojej pierwotnej formy po wygięciu i wielu innych czynników. Daje to znacznie większy wybór shaftów o różnych właściwościach w ramach danej linii produkcyjnej.

produkcja shaftów do kijów golfowych

Czy shafty premium są lepsze do fittingu kijów golfowych?

Shafty premium dostępne są najczęściej w szerokiej gamie wag, flexów, modeli, czy serii dedykowanych specjalnie do drivera, wooda czy hybrydy. Przy produkcji masowej taki poziom specyfikacji jest trudniejszy do osiągnięcia, dlatego wybór wśród modeli z niższej półki przeważnie jest bardziej ubogi. W połączeniu z tym co napisałem wcześniej – że w praktyce producent X wybiera kilka modeli na dany sezon, które zmieściły się w widełkach cenowych – nasz wybór podczas fittingu ogranicza się do jednej lub dwóch wag i 2-3 flexów dla danego modelu shaftu. Czy to jest mało? Nie dla wszystkich.

Jednak jestem zdecydowanie zdania, że w fittingu kijów golfowych nie chodzi o to, żeby wybrać opcję dobrą – tylko o to, żeby wybrać opcję NAJLEPSZĄ dla nas i dającą maksymalne osiągi (a nie tylko pierwsze dobre, które się pojawią i nas zadowolą ‘jakoś-tam’).

Michał Bajerski fitting golfMichał Bajerski, Club Fitter, BogiGolf Fitting Center
BogiGolf Fitting Center shafty klasy premium

Dlatego też w BogiGolf Fitting Center stosuję głównie (choć nie wyłącznie) zestawy shaftów premium. Chcę aby moi klienci mieli dostęp do jak największej ilości różnych opcji z możliwością ich przetestowania i optymalizacji do swojego swingu. Dodatkowo stawiam na najwyższej jakości produkty, które są gwarancją tego, że wyniki podczas fittingu będą takie same jak po zmontowaniu kija. Ten poziom zaufania cechuje produkty wyższej klasy, co do których można mieć pewność, że to co ‘wyfittowaliśmy’ będzie tym samym co otrzymany za kilka dni lub tygodni kiedy przyjdzie do nas gotowy kij – czy to składany przez producenta czy w naszym warsztacie wg specyfikacji po sesji. Co nam bowiem z tego, że wybierzemy jakiś shaft stockowy, który z jakiegoś powodu zadziała świetnie podczas fittingu kijów golfowych – ale niedoskonałości na etapie produkcyjnym sprawią, że na koniec dnia dostaniemy trochę inny produkt (a dodam, że aby nie otwierać puszki Pandory w tym miejscu nawet nie zaczynam omawiać tematu tolerancji fabrycznych przy produkcji główek kijów golfowych) 😊

Przeczytaj także: Co to jest Club building? Dlaczego budowa kijów golfowych od podstaw jest świetnym sposobem na poprawę osiągów?

Co tak naprawdę montują producenci kijów do golfa w swoich produktach?

Niestety, warto w tym miejscu zwrócić uwagę na praktyki niektórych producentów, którzy stosują poniekąd taktykę wprowadzania w błąd klientów (albo bardziej politycznie poprawnie „pudrowania” rzeczywistości). Świadomość golfistów z roku na rok wzrasta i wielu z nas, nawet nie będąc ekspertami od sprzętu golfowego, kojarzy już czołowe marki shaftów a nieraz i konkretne modele, którymi grają najlepsi gracze na Tourze. Korzystając z tego trendu, dla efektu marketingowego niektórzy producenci zaczynają stosować tańsze odpowiedniki najbardziej rozpoznawalnych producentów shaftów. Jak już powiedziałem – rachunek ekonomiczny jest podstawą działania producentów kijów golfowych. Dlatego w ostatnich latach nagminnie stosowany jest zabieg polegający na włożeniu do swojego flagowego modelu nowego drivera shaftu, który bardzo (albo wręcz do złudzenia) przypomina flagowy model jednego z czołowych producentów – ale jednocześnie pod względem użytych materiałów czy kluczowych technologii jest tylko ubogim krewnym oryginału. Nie jest moją intencją besztać któregoś konkretnego producenta kijów ani shaftów – bowiem jest to już niemal stała praktyka rynkowa. Można powiedzieć, że tak jest świat golfowy ułożony…

Chciałbym jednak, aby świadomość moich klientów oraz czytelników bloga była na poziomie ponadprzeciętnym więc zwrócę uwagę tylko na trzy przykłady z ostatnich sezonów:

  1. TaylorMade stosujący w swoich flagowych woodach linię Fujikura Atmos a potem Ventus – niestety bez czołowej technologii poprawiającej stabilność tipu VELOCORE
  2. Titleist używający shaftów Mitsubishi Tensei, tyle że w wersji CK (bez dodatku ‘Pro’ co sprawia, że są one mniej stabilne i dostępne w mniejszej ilości modeli)
  3. Callaway posiadający swego czasu ‘zubożone’ modele marki Project X HZRDUS, które były zupełnie inne od oryginałów, choć pomalowane w podobnych barwach.
shafty w kijach golfowych taylormade

To tylko kilka z przykładów z ostatnich lat. Co warte podkreślenia – wszyscy trzej czołowi producenci mieli jednocześnie w swojej ofercie (oczywiście z dopłatami) shafty premium dokładnie tych samych marek, co wprowadzało dodatkową dezorientację wśród klientów. Po co bowiem płacić dodatkowe 300 euro za prawdziwy shaft Fujikura Ventus, który przecież ‘jest w standardzie’…

Równocześnie istnieje wielu producentów shaftów, których produktów nie znajdziecie nigdy jako ‚opcję stock’ w żadnej marce kijów. Nie ma szans, żeby którykolwiek z czołowych graczy zamontował w standardzie na przykład shafty Graphite Design. Nie mówiąc już o shaftach, których wytwórcy z własnego wyboru w ogóle nie oferują głównym OEM-om swoich produktów, jak choćby Accra, TPT, LA Golf Shafts i kilku innych. Shafty klasy premium znajdziecie w każdym porządnym centrum fittingu i u profesjonalistów, zajmujących się doborem kijów golfowych.

Jakie przewagi mogą dawać shafty klasy premium w kijach golfowych?

Skoro wiemy już jak wygląda proces produkcji oraz różnice materiałowe w przypadku shaftów premium (aftermarket) oraz fabrycznych/stockowych to wreszcie możemy się przyjrzeć czy i jakie przewagi daje ich zastosowanie. Dodam, że tę część artykułu przygotowałem w oparciu o swoje wieloletnie doświadczenie oraz szereg testów (z setek dostępnych w sieci) jakie można samemu znaleźć i porównać wyniki.

Osiągi (czyt. odległość uderzeń)

Dobrze dobrany shaft do kija golfowego jest w stanie zrobić realną różnicę w odległościach. Wynika to po pierwsze z faktu, że użyte są w takim produkcie materiały najwyższej klasy, które potrafią bardziej optymalnie naładować i rozładować shaft podczas naszego swingu. W najgorszym razie widziałem zerowy efekt przy porównaniu shaftów stock i premium – czyli brak różnicy w odległościach.

Powtarzalność / dyspersja

To jest moim zdaniem kluczowy parametr jaki należy brać pod uwagę przy podejmowaniu decyzji o wyborze shaftu premium lub standardowego. Jakość użytych materiałów, ściślejsze tolerancje w procesie produkcyjnym dają większą gwarancję, że nasz kij golfowy będzie przy każdym swingu pracował w podobny sposób. Unikniemy przypadkowych efektów, które często zdarzają się w produktach tańszych. Każdemu z nas przecież zdarzyło się uderzenie typu „kurcze, przecież to było tak dobrze trafione – dlaczego zeslice’owało?” (bo tańszy shaft zachował się nieprzewidywalnie) albo „wow, trafiłem strzał życia i uderzyłem 30 metrów dalej niż zwykle” (bo shaft stockowy czasem może ‘oddać’ więcej niż powinien co nie jest jednak zbyt dobre jeśli na przykład chcemy osiągnąć konkretną odległość vs. przelecieć przez green). Tutaj Ci z Was, którzy byli moimi klientami na fittinach mogą z pewnością potwierdzić, że jestem zdania, iż shaft premium swoją ‘robotę’ zrobi co najmniej 9 na 10 razy – shaftu stock nie byłbym w tym zakresie tak pewien. To znaczy, że zwiększamy sobie szansę na to co w golfie ma fenomenalne znaczenie – wyłączenia w największym możliwym zakresie czynnika sprzętowego i pozostawienia wszystkiego w naszych rękach (tak, wiem – wielu wolałoby, żeby to jednak kij lub shaft grały za nas) 😊

Czucie uderzeń

Przy shaftach premium praktyka pokazuje, że dla wielu jest lepsze czucie. Co to jednak oznacza? Dla jednych bardziej miękkie – mimo, że shaft jest przecież sztywny lub ekstra sztywny. Dla innych to będzie lepszy feedback przy trafieniu niecentralnym – dający po prostu natychmiastowe poczucie, że uderzenie nie było idealne. Wynika to z zastosowania lepszej klasy materiałów a przede wszystkim zastosowania ściślejszej kontroli jakości, zmniejszającej niedoskonałości w shaftach premium.

Eliminacja niepewności

To bardzo niemierzalna przewaga, ale jednak ciężko się nie zgodzić ze stwierdzeniem, że część mentalna w golfie to bardzo ważny czynnik. Wielu moich klientów pyta mnie „czy ten kij to jest naprawdę najlepsza z opcji”. O ile w kijach najlepsi z producentów technologicznie idą najczęściej ‚łeb w łeb’ ze sobą – o tyle z shaftami premium już nie może się zaawansowaniem technologicznym równać większość modeli stockowych. Dlatego, jeśli chcesz mieć poczucie, że grasz dokładnie tym samym sprzętem (jakościowo oczywiście) co najlepsi zawodnicy na Tourze a nie zastanawiać się, czy na pewno masz w rękach najlepszą opcję – to rozwiązaniem są shafty klasy premium, zamontowane do Twoich kijów w profesjonalnym serwisie golfowym lub przez producenta.

Czy shafty premium są wyłącznie dla golfistów o najwyższych umiejętnościach?

Dochodzimy do miejsca, w którym moi klienci najczęściej zadają pytanie (lub wygłaszają stwierdzenie) typu „czy jestem dość dobry aby grać shaftem premium?” lub „z moim hcp to raczej zostanę przy opcji standardowej”. Czy to złe podejście – niekoniecznie. Natomiast wg mnie i mojego doświadczenia faktem jest, że wybierając opcję z wyższej półki dajemy sami sobie większą szansę na osiągnięcie zmierzonych celów. Tak samo jak z samochodami lub na przykład sprzętem audio. Samochód średniego segmentu dowiezie nas do celu podobnie jak samochód klasy premium – może trochę mniej komfortowo, może bez dodatkowych fajerwerków – ale dowiezie. Podobnie dla przeciętnego ucha sprzęt nagłośnieniowy za kilka tysięcy będzie dawał podobne odczucia jak high-endowy sprzęt za kilkanaście lub niekiedy kilkaset tysięcy złotych.

shafty klasy premium w kijach do golfa

Natomiast niezaprzeczalnie mogę powiedzieć, że golfiści i golfistki na dosłownie każdym etapie i poziomie umiejętności mogą skorzystać na wyborze shaftu premium, który podobnie jak samochód z wyższej półki będzie ‘bezpieczniejszy’ i pomoże nam uniknąć konsekwencji niektórych błędów i niedoskonałości w naszej technice – czy to jazdy czy swingu. Jeśli natomiast dysponujemy umiejętnościami golfowymi na wysokim poziomie, to tym bardziej powinniśmy być zainteresowani optymalizacją swoich osiągów i wyborem produktu, który pozwoli wykorzystać w pełni nasz potencjał i poprawić wyniki.

Przeczytaj także: Jak zmienia się fitting i optymalizacja kijów golfowych

Cena shaftów do kijów golfowych

Nie da się ukryć, że shafty klasy premium nie są tanie. Wszyscy czołowi producenci dają możliwość upgrade’u (wybrania opcji za dopłatą) do swoich kijów golfowych. Przy takim wyborze montowane są te ‘prawdziwe’ shafty czołowych producentów albo inne z najwyższej półki produkty. Dopłaty wahają się od kilkuset do nawet kilku tysięcy złotych za zmianę modelu stock na premium. Czy taki poziom dopłat jest uzasadniony przez potencjalne ‘zyski’ dla naszej gry? Na to pytanie nie sposób znaleźć jednoznaczą odpowiedz. Przede wszystkim niemożliwa jest ‘wycena’ tychże zysków na poziomie ogólnym. Dla jednego golfisty osiągnięcie 15 dodatkowych metrów driverem będzie bez znaczenia – dla innego może zmienić zupełnie jakość gry i osiągane wyniki. Nie mówiąc już o potencjalnych zyskach z bardziej powtarzalnych uderzeń, które już nie są tak jednoznacznie łatwe do oszacowania jak tylko osiągany dystans. Każdy z nas musi sobie zatem odpowiedzieć na pytanie czy nasz komfort, nasze osiągi i powtarzalność są warte ceny, jaką producent ustanowił na swoje produkty klasy premium.

Ogólna ocena i podsumowanie

Jeśli zależy Ci na opcji najlepszej to prawie na pewno będzie nią jakiś shaft klasy premium. Prawie nigdy w swojej praktyce nie widuję sytuacji, żeby dobrze dobrany shaft stockowy wygrał z produktem klasy premium jeśli chodzi o osiągi, stabilność, powtarzalność i wybaczalność przy mis-hitach. Owszem, może się zdarzyć, że rezultaty są bardzo podobne lub nawet w jakimś aspekcie shaft stockowy będzie lepszy. Jeśli jednak popatrzymy na to kompleksowo – to prawie zawsze będzie co najmniej remis ze wskazaniem na shaft premium, jeśli nie kompletna deklasacja.

Czy to oznacza, że shafty jakie seryjnie montują czołowi producentów nie nadają się do niczego? Oczywiście, że nie! Przecież inaczej sami strzelaliby sobie w kolano produkując główki o niemal kosmicznej technologii i wstawiając do nich tanie komponenty, które nie spełniają swojej roli. Shafty, które używane są jako stockowe to także wysokiej klasy produkty, tyle że wytworzone dla masowej produkcji, ze wszystkimi tego konsekwencjami. Golf jest jednak w dużej mierze rozgrywany ‘pomiędzy uszami’ i kto z nas, mając świadomość, że może mieć produkt o najwyższych parametrach nie będzie miał potem z tyłu głowy, że te kilka nieudanych strzałów na ostatnim turnieju to może kwestia shaftu… Zachęcam co najmniej do spróbowania różnych opcji shaftów premium i stock podczas fittingów BogiGolf, gdzie można dobrać kije golfowe dla golfistów na każdym poziomie zaawansowania.

Podsumowanie fittingu piłek golfowych

Chcesz skorzystać z najlepszego fittingu kijów golfowych w Polsce?

Zapraszamy do nas!

Nasze Fitting Center zlokalizowane jest w Siemianowicach
Śląskich, na terenie Śląskiego Klubu Golfowego. Z całą pewnością jest to najlepiej wyposażone w Polsce miejsce, gdzie pod okiem profesjonalnego fittera możesz sobrać kije golfowe.

Posiadamy wszystkie czołowe marki główek: TaylorMadeTitleistCallawayMizunoPingWilson Staff.
Do tego wybór shaftów i możliwości fittingowe ironów, drivera, woodów/hybryd oraz wedge.

www.fittingcenter.pl

Dla ciebie

Club Fitting
Jak wybrać optymalne wedge do zestawu golfowego? Loft, bounce, grind i inne parametry główek
Jak wybrać optymalne wedge do zestawu golfowego? Loft, bounce, grind i inne parametry główek
Club Fitting
Jak często fittować swoje kije golfowe?
Jak często fittować swoje kije golfowe?
Club Fitting
Kiedy i gdzie najlepiej skorzystać z profesjonalnego fittingu kijów golfowych?
Kiedy i gdzie najlepiej skorzystać z profesjonalnego fittingu kijów golfowych?
Club Fitting
Najważniejsze pytania dotyczące doboru kijów golfowych. Czym jest fitting? Kto i kiedy powinien z niego skorzystać?
Najważniejsze pytania dotyczące doboru kijów golfowych. Czym jest fitting? Kto i kiedy powinien z niego skorzystać?
Club Fitting
Jak często należy wymieniać gripy w swoich kijach golfowych?
Jak często należy wymieniać gripy w swoich kijach golfowych?
Club Fitting
Fitting piłek golfowych, czyli jak wybrać najlepszy model dla siebie na przykładzie oferty Titleist
Fitting piłek golfowych, czyli jak wybrać najlepszy model dla siebie na przykładzie oferty Titleist
Club Fitting
Co to jest Club building? Dlaczego budowa kijów golfowych od podstaw jest świetnym sposobem na poprawę osiągów?
Co to jest Club building? Dlaczego budowa kijów golfowych od podstaw jest świetnym sposobem na poprawę osiągów?
Club Fitting
Fitting puttera – jak dobrać optymalny kij za pomocą nowoczesnej technologii?
Fitting puttera – jak dobrać optymalny kij za pomocą nowoczesnej technologii?
Club Fitting
Jak zmienia się fitting i optymalizacja kijów golfowych?
Jak zmienia się fitting i optymalizacja kijów golfowych?
Club Fitting
Optymalizacja, fitting, testing – trzy podejścia do doboru kijów golfowych
Optymalizacja, fitting, testing – trzy podejścia do doboru kijów golfowych

Michał Bajerski

Nazywam się Michał Bajerski i jestem właścicielem sklepu golfowego BogiGolf.com.pl – a także głównym club fitterem, czyli specjalistą zajmującym się doborem kijów golfowych bazując na indywidualnych preferencjach, technice czy poziomie gracza. Mając 20 lat doświadczenia związanego ze sprzętem do gry w golfa oraz club fittingiem jestem w tym obszarze ekspertem w Polsce.